भगवद गीता यथारूप - भूमिका , Bhagavad Gita As It Is Hindi - Introduction ....continue

भगवद गीता यथारूप - भूमिका , Bhagavad Gita As It Is Hindi - Introduction ....continue

" Hare Krishna Hare Krishna , Krishna Krishna Hare Hare 
   Hare Ram Hare Ram , Ram Ram Hare Hare"

वे अर्जुन से उसके कर्म (वृत्ति) को त्याग कर केवल अपना स्मरण करने के लिए नहीं कहते । भगवान् कभी भी कोई अव्यवहारिक बात का परमार्श नहीं देते । इस जगत में शरीर के पालन हेतु मनुष्य को कर्म करना होता है । कर्म के अनुसार मानव समाज चार वर्णों में विभाजित है - ब्राह्मण, क्षत्रिय, वैश्य तथा शुद्र । ब्राह्मण अथवा बुद्धिमान वर्ग एक प्रकार से कार्य करता है, क्षत्रिय या प्रशासक वर्ग दूसरी तरह से कार्य करता है ।इसी प्रकार वणिक वर्ग तथा श्रमिक वर्ग भी अपने-अपने कर्तव्यों का पालन करते हैं । मानव समाज में चाहे कोई श्रमिक हो, वणिक हो,प्रशासक हो या कि किसान हो, या फिर चाहे वह सर्वोच्च वर्ण का तथा साहित्यिक हो, वैज्ञानिक हो या धर्म शास्त्र ज्ञ हो, उसे अपने जीवन यापन के लिए कार्य करना होता है । अतएव भगवान् अर्जुन से कहते हैं कि उसे अपनी वृत्ति का त्याग नहीं करना है, अपितु वृत्ति में लगे रहकर कृष्ण का स्मरण करना चाहिए (मामनुस्मर) | यदि वह जीवन-संघर्ष करते हुए कृष्ण का स्मरणकरने का अभ्यास नहीं करता तो वह मृत्यु के समय कृष्ण का स्मरण नहीं कर सकेगा । भगवान् चैतन्य भी यही उपदेश देते हैं । उनका कथन है -कीर्तनीयः सदा हरिः - मनुष्य को चाहिए कि भगवान् के नामों का सदैव उच्चारण करने का अभ्यास करे । भगवान् के नाम तथा भगवान् अभिन्न हैं । उसी प्रकार अर्जुन को भगवान् की शिक्षा कि "मेरा स्मरण करो" तथा चैतन्य का यह आदेश कि "भगवान् कृष्ण के नामों का निरन्तर कीर्तन करो" एक ही हैं । इनमें कोई अन्तर नहीं है, क्योंकि कृष्ण तथा कृष्ण के नाम में कोई अन्तर नहीं है । चरन दशा में नाम तथा नामी में कोई अन्तर नहीं होता । अतएव हमें चौबीसों घण्टे भगवान् के नामों का कीर्तन करके उनके स्मरण का अभ्यास करना होता है, और अपने जीवन को इस प्रकार ढालना होता है कि हम उन्हें सदा स्मरण करते रहें ।

यह किस प्रकार सम्भव है?आचार्यों ने निम्नलिखित उदाहरण दिया है । यदि कोई विवाहिता स्त्री परपुरुष में आसक्त होती है,या कोई पुरुष अपनी स्त्री को छोड़कर किसी पराई स्त्री में लिप्त होता है, जो यह आसक्ति अत्यन्त प्रबल होती है । ऐसी आसक्ति वाला अपने प्रेमी के विषय में निरन्तर सोचता रहता है ।जो स्त्री अपने प्रेमी के विषय में सोचती रहती है वह अपने घरेलु कार्य करते समय भी उसी से मिलने के विषय में सोचती रहती हे |वास्तव में वह अपने गृहकार्य इतनी अधिक सावधानी से करती हैकि उसका पति उसकी आसक्ति के विषय में सन्देह भी न कर सके | इसी प्रकार हमे परम प्रेमी कृष्ण को सदैव स्मरण करना चाहिए और साथ ही अपने कर्तव्यों को सुचारू रूप से करते रहना चाहिए | इसके लिए प्रेम की प्रगाढ़ भावना चाहिए | यदि हममे परमेश्वर के लिए प्रगाढ़ प्रेम हो तो हम अपना कर्म करते हुए उनका स्मरण भी कर सकते हे | लेकिन हमे प्रेमभाव उत्पन्न करना होगा | उदाहरणार्थ, अर्जुन सदैव कृष्ण का चिन्तन करता था, वह कृष्ण का नित्य संगी था और साथ ही योद्धा भी | कृष्ण ने उसे युद्ध करना छोड़कर जंगल जा कर ध्यान करने की कभी सलाह नहीं दी | जब भगवान् कृष्ण अर्जुन को योग पद्धति बताते हैं तो अर्जुन कहता है कि इस पद्धतिका अभ्यास कर सकना उसके लिए सम्भव नहीं |

अर्जुन उवाच
योऽयं योगस्त्वया प्रोक्तः साम्येन मधुसूदन |
एतस्याहं न पश्यामि चञ्चलत्वात्स्थितिं स्थिराम् || ३३ ||

“अर्जुन ने कहा – हे मधुसूदन! आपने जिस योगपद्धति का संक्षेप में वर्णन किया है, वह मेरे लिए अव्यावहारिक तथा असहनीय है, क्योंकि मेरा मनअस्थिरतथा चंचल है |” (भगवद्गीता ६.३३)

लेकिन भगवान् कहते हैं :

योगिनामपि सर्वेषां मद्गतेनान्तरात्मना |
श्रद्धावान् भजते यो मां स मे युक्तमो मत : ||

"सम्पूर्ण योगियों में जो श्रद्धावान योगी भक्तियोग के द्वारा मेरी आज्ञा का पालन करता है, अपने अन्तर में मेरे बारे में सोचता है, और मेरी दिव्य प्रेमभक्तिमय सेवा करता है, वह योग में मुझसे परम घनिष्ठतापूर्वक युक्त होता है और सब में श्रेष्ठ है | यही मेरा मत है !" ( भगवद्गीता६.४७) अतएव जो सदैव परमेश्वर का चिन्तन करता है, वह एक ही समय मे सबसे बड़ा योगी, सर्वोच्च ज्ञानी तथा महानतम भक्त है | अर्जुन से भगवान् आगे भी कहते है कि क्षत्रिय होने के कारण वह युद्ध का त्याग नहीं कर सकता,किन्तु यदि वह कृष्ण का स्मरण करते हुए युद्ध करता है तो वह मृत्यु के समय कृष्ण का स्मरण कर सकेगा | परन्तु इसके लिए मनुष्य को दिव्य प्रेमभक्ति सेवा में पूर्णतया समर्पित होना होगा |
            वास्तव में हम अपने शरीर से नहीं,अपितु अपने मन तथा बुद्धि से कर्म करते हैं| अतएव यदि मन तथा बुद्धि सदैव परमेश्वर के विचार में मग्न रहें तो स्वभाविक है कि इन्द्रियाँ भी उनकी सेवा मे लगी रहेंगी | इन्द्रियों के कार्य कम से कम बाहर से तो वे ही रहते हैं, लेकिन चेतना वदल जाती है |भगवद्गीताहमें सिखाती है कि किस प्रकार मन तथा बुद्धि को भगवान् के विचार मे लीन रखाजाये | ऐसी तल्लीनता से मनुष्य भगवद्धाम को जाता है| यदि मन कृष्ण की सेवा में लग जाता है तो सारी इन्द्रियाँ स्वतः उनकी सेवा में लग जाती हैं| यह कला है, और यही भगवद्गीता का रहस्य भी है कि कृष्ण के विचार में पूरी तरह मग्न रहा जाये |

आधुनिक मनुष्य ने चन्द्रमा तक पहुचने के लिये कठोर संघर्ष किया है , लेकिन उसने अपने अध्यात्मिक उत्थान के लिए कठिन प्रयास नहीं किया|यदि मनुष्य को पचास वर्ष आगे जीना है , तो उसे चाहिए कि इस थोड़े समय को भगवान् का स्मरण करने के अभ्यास में लगाए | यह अभ्यास भक्तियोग है (श्रीमद्भागवतम् ७.५.२३ ) :

श्रवणं कीर्तनं विष्णोः स्मरणं पादसेवनम् |
अर्चनं वन्दनं दास्यं सख्यमात्मनिवेदनम् ||

ये नौ विधियाँ है जिनमें स्वरुपसिद्ध व्यक्ति से भगवद्गीता का श्रवण करना सबसे सुगम है | तब व्यक्ति भगवत् चिन्तन की ओर मुड़ेगा | इससे परमेश्वर का स्मरण होगा और शरीर छोड़ने पर आध्यात्मिक शरीर प्राप्त होगा जो परमेश्वर की संगतिके लिए उपयुक्त है |

भगवान् आगे भी कहते हैं :

अभ्यासयोगयुक्तेन चेतसा नान्यगामिना|
परमं पुरुषं दिव्यं याति पार्थानुचिन्तथन्||

 "हे अर्जुन जो व्यक्ति पथ पर विचलित हुए विना अपने मन को निरन्तर मेरा स्मरण करने में व्यस्त रखता है और भगवान् के रूप में मेरा ध्यान करता हैवह मुझकोअवश्य प्राप्त होता है| " (भगवद्गीता८.८ )

He does not advise Arjuna simply to remember Him and give up his occupation. No, the Lord never suggests anything impractical. In this material world, in order to maintain the body one has to work. Human society is divided, according to work, into four divisions of social order – brāhmaṇa, kṣatriya, vaiśya and śūdra. The brāhmaṇa class or intelligent class is working in one way, the kṣatriya or administrative class is working in another way, and the mercantile class and the laborers are all tending to their specific duties. In the human society, whether one is a laborer, merchant, administrator or farmer, or even if one belongs to the highest class and is a literary man, a scientist or a theologian, he has to work in order to maintain his existence. The Lord therefore tells Arjuna that he need not give up his occupation, but while he is engaged in his occupation he should remember Kṛṣṇa (mām anusmara). If he doesn’t practice remembering Kṛṣṇa while he is struggling for existence, then it will not be possible for him to remember Kṛṣṇa at the time of death. Lord Caitanya also advises this. He says, kīrtanīyaḥ sadā hariḥ: one should practice chanting the names of the Lord always. The names of the Lord and the Lord are nondifferent. So Lord Kṛṣṇa’s instructions to Arjuna to “remember Me” and Lord Caitanya’s injunction to “always chant the names of Lord Kṛṣṇa” are the same instruction. There is no difference, because Kṛṣṇa and Kṛṣṇa’s name are nondifferent. In the absolute status there is no difference between reference and referrent. Therefore we have to practice remembering the Lord always, twenty-four hours a day, by chanting His names and molding our life’s activities in such a way that we can remember Him always.

How is this possible? The ācāryas give the following example. If a married woman is attached to another man, or if a man has an attachment for a woman other than his wife, then the attachment is to be considered very strong. One with such an attachment is always thinking of the loved one. The wife who is thinking of her lover is always thinking of meeting him, even while she is carrying out her household chores. In fact, she carries out her household work even more carefully so her husband will not suspect her attachment. Similarly, we should always remember the supreme lover, Śrī Kṛṣṇa, and at the same time perform our material duties very nicely. A strong sense of love is required here. If we have a strong sense of love for the Supreme Lord, then we can discharge our duty and at the same time remember Him. But we have to develop that sense of love. Arjuna, for instance, was always thinking of Kṛṣṇa; he was the constant companion of Kṛṣṇa, and at the same time he was a warrior. Kṛṣṇa did not advise him to give up fighting and go to the forest to meditate. When Lord Kṛṣṇa delineates the yoga system to Arjuna, Arjuna says that the practice of this system is not possible for him.

arjuna uvāca

yo ’yaṁ yogas tvayā proktaḥ
sāmyena madhusūdana
etasyāhaṁ na paśyāmi
cañcalatvāt sthitiṁ sthirām

“Arjuna said: O Madhusūdana, the system of yoga which You have summarized appears impractical and unendurable to me, for the mind is restless and unsteady.” (Bg. 6.33)
But the Lord says:

yoginām api sarveṣāṁ
mad-gatenāntar-ātmanā
śraddhāvān bhajate yo māṁ
sa me yukta-tamo mataḥ

“Of all yogīs, the one with great faith who always abides in Me, thinks of Me within himself, and renders transcendental loving service to Me is the most intimately united with Me in yoga and is the highest of all. That is My opinion.” (Bg. 6.47) So one who thinks of the Supreme Lord always is the greatest yogī, the supermost jñānī, and the greatest devotee at the same time. The Lord further tells Arjuna that as a kṣatriya he cannot give up his fighting, but if Arjuna fights remembering Kṛṣṇa, then he will be able to remember Kṛṣṇa at the time of death. But one must be completely surrendered in the transcendental loving service of the Lord.

We work not with our body, actually, but with our mind and intelligence. So if the intelligence and the mind are always engaged in the thought of the Supreme Lord, then naturally the senses are also engaged in His service. Superficially, at least, the activities of the senses remain the same, but the consciousness is changed. The Bhagavad-gītā teaches one how to absorb the mind and intelligence in the thought of the Lord. Such absorption will enable one to transfer himself to the kingdom of the Lord. If the mind is engaged in Kṛṣṇa’s service, then the senses are automatically engaged in His service. This is the art, and this is also the secret of Bhagavad-gītā: total absorption in the thought of Śrī Kṛṣṇa.

Modern man has struggled very hard to reach the moon, but he has not tried very hard to elevate himself spiritually. If one has fifty years of life ahead of him, he should engage that brief time in cultivating this practice of remembering the Supreme Personality of Godhead. This practice is the devotional process:

śravaṇaṁ kīrtanaṁ viṣṇoḥ
smaraṇaṁ pāda-sevanam
arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ
sakhyam ātma-nivedanam

(Śrīmad-Bhāgavatam 7.5.23)

These nine processes, of which the easiest is śravaṇam, hearing the Bhagavad-gītā from the realized person, will turn one to the thought of the Supreme Being. This will lead to remembering the Supreme Lord and will enable one, upon leaving the body, to attain a spiritual body which is just fit for association with the Supreme Lord.

The Lord further says:

abhyāsa-yoga-yuktena
cetasā nānya-gāminā
paramaṁ puruṣaṁ divyaṁ
yāti pārthānucintayan

“He who meditates on Me as the Supreme Personality of Godhead, his mind constantly engaged in remembering Me, undeviated from the path, he, O Arjuna, is sure to reach Me.” (Bg. 8.8)

Hare Krishna

Series continue.....

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