भगवद गीता यथारूप - भूमिका  ( , Bhagavad Gita As It Is Hindi   (Gītā-māhātmya)

भगवद गीता यथारूप - भूमिका  ( , Bhagavad Gita As It Is Hindi   (Gītā-māhātmya)

" Hare Krishna Hare Krishna , Krishna Krishna Hare Hare 
   Hare Ram Hare Ram , Ram Ram Hare Hare"

गीता शास्त्रमिंद पुण्यं य: पठेत् प्रायत: पुमान्-यदि कोई भगवद्गीताके उपदेशों का पालन करे तो वह जीवन के दुखों तथा चिन्ताओं से मुक्त हो सकता है|भय शोकादिवर्जित:| वह इस जीवन में सारे भय से मुक्त हो जाएगा ओर उसका अगला जीवन आध्यात्मिक होगा (गीता माहात्म्य ९)|

एक अन्य लाभ भी होता है :

गीताध्ययनशीलस्य प्राणायामपरस्य च|
नव सन्ति हि पापानि पूर्वजन्मकृतानि च ||

"यदि कोई भगवद्गीताको निष्ठा तथा गम्भीरता के साथ पढ़ता है तो भगवान् की कृपा से उसके सारे पूर्व दुष्कर्मों के फ़लों का उस पर कोई प्रभाव नहीं पड़ता"(गीतामहात्म्य २) |

भगवान् भगवद्गीताके अन्तिम अंश (१८.६६) में जोर देकर कहते है :

सर्वधर्मान्परित्यज्य मामेकं शरण व्रज |
अहं त्वां सार्वपापेभ्यो मोक्षयिष्यामि मा शुच : ||

"सब धर्मो को त्याग कर एकमात्र मेरी ही शरण में आओ | मैं तुम्हें समस्त पापों से मुक्त कर दूँगा | तुम डरो मत |" इस प्रकार अपनी शरण में आये भक्त का पूरा उत्तरदायित्व भगवान् अपने उपर ले लेते हे और उसके समस्त पापो को क्षमा कर देते हैं|

मलिनेमोचनं पुंसां जलस्नान दिने दिने|
सकृद्गीतामृतस्नानं संसारमलनाशनम् ||

"मनुष्य जल में स्नान करके नित्य अपने को स्वच्छ कर सकता हे, लेकिन यदि कोईभगवद्गीता रूपी पवित्र गंगा-जल में एक बार भी स्नान करले तो वह भवसागर की मलिनता से सदा-सदा के लिए मुक्त हो जाताहै| (गीतामाहात्म्य ३)

गीता सुगीता कर्तव्या किमन्यैशास्त्रविस्तरै: |
यास्वयं पद्मनाभस्य मुखपद्माव्दिनि:सृता ||

चूँकिभगवद्गीता भगवान् के मुख से निकली है, अतएव किसी को अन्य वैदिक साहित्य पढ़ने की आवश्यकता नहीं रहती | उसे केवल भगवद्गीता का ही ध्यानपूर्वक तथा मनोयोग से श्रवण तथा पठन करना चाहिए | वर्तमान युग में लोग सांसारिक कार्योंमें इतने व्यस्त हैं कि उनके लिए समस्तवैदिक साहित्य का अध्ययन कर पाना सम्भव नहीं रह गया है | परन्तु इसकी अवस्यकता भी नहीं है | केवल एक पुस्तक भगवद्गीता ही पर्याप्त है क्योंकि यह समस्त वैदिक प्रंथो का सार है ओर इसका प्रवचन भगवान् ने किया है (गीता माहात्म्य ४) !

जैसा कि कहा गया है:

भारतामृतसर्वस्वं विष्णुववक्त्राव्दिनि:सृतम् |
गीता-गङ्गोदकं पित्वा पुनर्जन्म नविद्यते ||

"जो गंगाजल पीता है उसे मुक्ति मिलतीहे ! अतएव उसके लियए क्या कहा जाय जोभगवद्गीता का अमृत पान करता हो?भगवद्गीता महाभारतका अमृत है ओर इसे भगवान् कृष्ण (मूल विष्णु ) ने स्वयं सुनाया है| " (गीता महात्म्य ५) |

भगवद्गीताभगवान् के मुख से निकली है और गंगा भगवान् के चरणकमलों से निकली है ! निसन्देह भगवान् के मुख से तथा चरणों मे कोई अन्तर नहीं है लेकिन निष्पक्ष अध्ययन से हम पाएँगे कि भगवद्गीतागंगा-जल की अपेक्षा अधिक महत्वपूर्ण है :

सर्वोपनिषदो गावो दोग्धा गोपालनन्दन:|
पार्थो वत्स: सुधीर्भोक्ता दुग्ध गीतामृतं महत् ||

"यह गीतोपनिषद्भगवद्गीता, जो समस्त उपनिषदोंका सार है, गाय के तुल्य है, और ग्वालबाल के रूप में विख्यात भगवान् कृष्ण इस गाय को दुह रहे हैं |अर्जुन बछड़े के समान है, और सारे विद्वान तथा शुद्ध भक्त भगवद्गीता के अमृतमय दूध का पान करने वाले हैं |" (गीता माहात्म्य ६ )

एकं शास्त्रं देवकीपुत्रगीतम्
एको देवो देवकीपुत्रएव |
एको मन्त्रस्तस्य नामानि यानि
कर्माप्येकंतस्य देवस्य सेवा ||

आज के युग में लोग एक शास्त्र, एक ईश्वर, एक धर्म तथा एक वृतिके लिए अत्यन्त उत्सुक हैं |

अतएव एकं शास्त्रं देवकीपुत्रगीतम् - केवल एक शास्त्रभगवद्गीता हो, जो सारे विश्व के लिये हो |

एको देवो देवकीपुत्र एव - सारे विश्व के लिये एक ईश्वर हो - श्रीकृष्ण |

एको मन्त्रस्तस्य नामानि यानि और एक मन्त्र,एक प्रार्थना हो - उनके नाम का कीर्तन,हरे कृष्ण, हरे कृष्ण, कृष्ण कृष्ण, हरे हरे | हरे राम, हरे राम, राम, राम हरे हरे ||

कर्माप्येकं तस्य देवस्य सेवा - और केवल एक ही कार्य हो - भगवान् की सेवा | (गीता माहात्म्य ७)

Gītā-śāstram idaṁ puṇyaṁ yaḥ paṭhet prayataḥ pumān: if one properly follows the instructions of Bhagavad-gītā, one can be freed from all the miseries and anxieties of life. Bhaya-śokādi-varjitaḥ. One will be freed from all fears in this life, and one’s next life will be spiritual (Gītā-māhātmya 1).

There is also a further advantage:

gītādhyāyana-śīlasya
prāṇāyāma-parasya ca
naiva santi hi pāpāni
pūrva-janma-kṛtāni ca

“If one reads Bhagavad-gītā very sincerely and with all seriousness, then by the grace of the Lord the reactions of his past misdeeds will not act upon him.” (Gītā-māhātmya 2) The Lord says very loudly in the last portion of Bhagavad-gītā (18.66):

sarva-dharmān parityajya
mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
ahaṁ tvāṁ sarva-pāpebhyo
mokṣayiṣyāmi mā śucaḥ

“Abandon all varieties of religion and just surrender unto Me. I shall deliver you from all sinful reactions. Do not fear.” Thus the Lord takes all responsibility for one who surrenders unto Him, and He indemnifies such a person against all reactions of sins.

mala-nirmocanaṁ puṁsāṁ
jala-snānaṁ dine dine
sakṛd gītāmṛta-snānaṁ
saṁsāra-mala-nāśanam

“One may cleanse himself daily by taking a bath in water, but if one takes a bath even once in the sacred Ganges water of Bhagavad-gītā, for him the dirt of material life is altogether vanquished.” (Gītā-māhātmya 3)

gītā su-gītā kartavyā
kim anyaiḥ śāstra-vistaraiḥ
yā svayaṁ padmanābhasya
mukha-padmād viniḥsṛtā

Because Bhagavad-gītā is spoken by the Supreme Personality of Godhead, one need not read any other Vedic literature. One need only attentively and regularly hear and read Bhagavad-gītā. In the present age, people are so absorbed in mundane activities that it is not possible for them to read all the Vedic literatures. But this is not necessary. This one book, Bhagavad-gītāwill suffice, because it is the essence of all Vedic literatures and especially because it is spoken by the Supreme Personality of Godhead. (Gītā-māhātmya 4)

As it is said:

bhāratāmṛta-sarvasvaṁ
viṣṇu-vaktrād viniḥsṛtam
gītā-gaṅgodakaṁ pītvā
punar janma na vidyate

“One who drinks the water of the Ganges attains salvation, so what to speak of one who drinks the nectar of Bhagavad-gītāBhagavad-gītā is the essential nectar of the Mahābhārata, and it is spoken by Lord Kṛṣṇa Himself, the original Viṣṇu.” (Gītā-māhātmya 5) Bhagavad-gītā comes from the mouth of the Supreme Personality of Godhead, and the Ganges is said to emanate from the lotus feet of the Lord. Of course, there is no difference between the mouth and the feet of the Supreme Lord, but from an impartial study we can appreciate that Bhagavad-gītā is even more important than the water of the Ganges.

sarvopaniṣado gāvo
dogdhā gopāla-nandanaḥ
pārtho vatsaḥ su-dhīr bhoktā
dugdhaṁ gītāmṛtaṁ mahat

“This Gītopaniṣad, Bhagavad-gītā, the essence of all the Upaniṣads, is just like a cow, and Lord Kṛṣṇa, who is famous as a cowherd boy, is milking this cow. Arjuna is just like a calf, and learned scholars and pure devotees are to drink the nectarean milk of Bhagavad-gītā.” (Gītā-māhātmya 6)

ekaṁ śāstraṁ devakī-putra-gītam
eko devo devakī-putra eva
eko mantras tasya nāmāni yāni
karmāpy ekaṁ tasya devasya sevā

(Gītā-māhātmya 7)

In this present day, people are very much eager to have one scripture, one God, one religion and one occupation. Therefore, ekaṁ śāstraṁ devakī-putra-gītam: let there be one scripture only, one common scripture for the whole world – Bhagavad-gītā. Eko devo devakī-putra eva: let there be one God for the whole world – Śrī Kṛṣṇa. Eko mantras tasya nāmāni: and one hymn, one mantra, one prayer – the chanting of His name: Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare/ Hare Rāma, Hare Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare. Karmāpy ekaṁ tasya devasya sevā: and let there be one work only – the service of the Supreme Personality of Godhead.

Hare Krishna

Series continue....

Comments

Popular posts from this blog

Srimad Bhagavatam: Cont. 1 Creation, Ch 1 Questions by the sages

Srimad Bhagavatam: Cont. 1 Creation, Ch 2 Divinity and Divine Service

भगवद गीता अवलोकन (Part 6) (Bhagavad Gita -An Overview Part 6)