भगवद गीता यथारूप - भूमिका , Bhagavad Gita As It Is Hindi - Introduction ....continue
भगवद गीता यथारूप - भूमिका , Bhagavad Gita As It Is Hindi - Introduction ....continue
" Hare Krishna Hare Krishna , Krishna Krishna Hare Hare
Hare Ram Hare Ram , Ram Ram Hare Hare"
आध्यात्मिक आकाश की तेजोमय किरणों (ब्रह्म ज्योति) में असंख्य लोक तैर रहे हैं । यह ब्रह्म ज्योति परम धाम कृष्ण लोक से उद्भूत होती है और आनन्द मय तथा चिन्मय लोक, जो भौतिक नहीं हैं,इसी ज्योति में तैरते रहते हैं । भगवान् कहते हैं -न तद्भासयते सूर्यो न शशाङ्को न पावकः|यद्गत्वा न निवर्तन्ते तद्धाम परमं मम |जो इस आध्यात्मिक आकाश तक पहुँच जाता है उसे इस भौतिक आकाश में लौटने की आवश्यकता नहीं रह जाती । भौतिक आकाश में यदि सर्वोच्च लोक (ब्रह्मलोक) को भी प्राप्त कर लें, चन्द्र लोक का तो कहना ही क्या, तो वहाँ भी वही जीवन की परिस्थितियाँ - जन्म, मृत्यु,व्याधि तथा जरा - होंगी । भौतिक ब्रह्माण्ड का कोई भी लोक संसार के इन चार नियमों से मुक्त नहीं है ।
सारे जीव एक लोक से दूसरे लोक में विचरण करते हैं, किन्तु ऐसा नहीं है कि हम यान्त्रिक व्यवस्था करके जिस लोक में जाना चाहते हैं तो उसकी विधि होती है । इसका भी उल्लेख हुआ है -यान्ति देवव्रता देवान्पितृन्यान्ति पितृव्रताः |यदि हम एक लोक से दूसरे लोक में विचरण करना चाहते हैं तो उसके लिए कोई यान्त्रिक व्यवस्थाकी आवश्यकता नहीं है । गीता का उपदेश है यान्ति देवव्रता देवान् |चन्द्र,सूर्य तथा उच्चतर लोक स्वर्गलोक कहलाते हैं । लोकों की तीन विभिन्न स्थितियाँ हैं उच्चतर मध्य तथा निम्नतर लोक । पृथ्वी मध्य लोक में आती है । भगवद्गीता बताती है कि किस प्रकार अति सरल सूत्र यान्ति देवव्रता देवान् द्वारा उच्चतर लोकों यानी देवलोकों तक जाया जा सकता है । मनुष्य को केवल उस लोक के विशेष देवता की पूजा करने की आवश्यकता है और इस तरह चन्द्रमा सूर्य या अन्य किसी भी उच्चतर लोक को जाया जा सकता है ।
फिर भी भगवद्गीता हमें इस जगत के किसी लोक में जाने की सलाह नहीं देती क्योंकि चाहे हम किसी यान्त्रिक युक्ति से चालीस हजार वर्षों (और कौन इतने समय तक जीवित रहेगा?)तक यात्रा करके सर्वोच्च लोक, ब्रह्मलोक, क्यों न चले जायँ, किन्तु फिर भी वहाँ हमें जन्म, मृत्यु,जरा तथा व्याधि जैसी भौतिक असुविधाओं से मुक्ति नहीं मिल सकेगी । लेकिन जो परम लोक, कृष्ण लोक ,या आध्यात्मिक आकाश के किसी भी अन्य लोक में पहुँचना चाहता है,उसे वहाँ की असुविधाएँ नहीं होंगी । आध्यात्मिक आकाश में जितने भी लोक हैं, उनमें गोलोक वृन्दावन नामक लोक सर्व श्रेष्ठ है,जो भगवान् श्री कृष्ण का आदि धाम है । यह सारी जानकारी भगवद्गीता में दी हुई है, और इसमें उपदेश दिया गया है कि किस प्रकार हम इस भौतिक जगत को छोड़करआध्यात्मिक आकाश में वास्तविक आनन्द मय जीवन बिता सकते हैं ।
भगवद्गीता के पन्द्रहवें अध्याय में भौतिक जगत का जीता जागता चित्रण हुआ है । कहा गया है :
उर्ध्वमूलमधःशाखमश्र्वत्थं प्राहुरव्ययम् |
छन्दांसि यस्य पर्णानि यस्तं वेद स वेदवित् || १ ||
यहाँ पर भौतिक जगत का वर्णन वृक्ष के रुप में हुआ है जिसकी जड़ें उर्ध्व मुखी हैं और शाखाएँ अधोमुखी हैं । हमें ऐसे वृक्ष का अनुभव है, जिसकी जड़ें उर्ध्व मुखी हों : यदि कोई नदी या जलाशय के किनारे खड़ा होकर जल में वृक्षों का प्रतिबिम्ब देखे तो उसे सारे वृक्ष उल्टे दिखेंगे । शाखाएँ नीचे की ओर जड़ें ऊपर की ओर दिखेंगी । इसी प्रकार यह भौतिक जगत भी आध्यात्मिक जगत का प्रतिबिम्ब है । यह जगत वास्तविकता या सार नहीं होता,लेकिन प्रतिबिम्ब से हम यह समझ लेते हैं कि वस्तु तथा वास्तविकता हैं । इसी प्रकार यद्यपि मरुस्थल में जल नहीं होता,लेकिन मृग-मरीचिका बताती है कि जल जैसी कोई वस्तु होती है । भौतिक जगत में न तो जल है, न सुख है, लेकिन आध्यात्मिक जगत में वास्तविक सुख-रूपी असली जल है ।
In the effulgent rays of the spiritual sky there are innumerable planets floating. The brahma-jyotir emanates from the supreme abode, Kṛṣṇaloka, and the ānanda-maya, cin-maya planets, which are not material, float in those rays. The Lord says, na tad bhāsayate sūryo na śaśāṅko na pāvakaḥ/ yad gatvā na nivartante tad dhāma paramaṁ mama. One who can approach that spiritual sky is not required to descend again to the material sky. In the material sky, even if we approach the highest planet (Brahmaloka), what to speak of the moon, we will find the same conditions of life, namely birth, death, disease and old age. No planet in the material universe is free from these four principles of material existence.
The living entities are traveling from one planet to another, but it is not that we can go to any planet we like merely by a mechanical arrangement. If we desire to go to other planets, there is a process for going there. This is also mentioned: yānti deva-vratā devān pitṝn yānti pitṛ-vratāḥ. No mechanical arrangement is necessary if we want interplanetary travel. The Gītā instructs: yānti deva-vratā devān. The moon, the sun and higher planets are called Svargaloka. There are three different statuses of planets: higher, middle and lower planetary systems. The earth belongs to the middle planetary system. Bhagavad-gītā informs us how to travel to the higher planetary systems (Devaloka) with a very simple formula: yānti deva-vratā devān. One need only worship the particular demigod of that particular planet and in that way go to the moon, the sun or any of the higher planetary systems.
Yet Bhagavad-gītā does not advise us to go to any of the planets in this material world, because even if we go to Brahmaloka, the highest planet, through some sort of mechanical contrivance by maybe traveling for forty thousand years (and who would live that long?), we will still find the material inconveniences of birth, death, disease and old age. But one who wants to approach the supreme planet, Kṛṣṇaloka, or any other planet within the spiritual sky, will not meet with these material inconveniences. Amongst all of the planets in the spiritual sky there is one supreme planet called Goloka Vṛndāvana, the original planet in the abode of the original Personality of Godhead Śrī Kṛṣṇa. All of this information is given in Bhagavad-gītā, and we are given through its instruction information how to leave the material world and begin a truly blissful life in the spiritual sky.
In the Fifteenth Chapter of the Bhagavad-gītā, the real picture of the material world is given. It is said there:
ūrdhva-mūlam adhaḥ-śākham
aśvatthaṁ prāhur avyayam
chandāṁsi yasya parṇāni
yas taṁ veda sa veda-vit
Here the material world is described as a tree whose roots are upwards and branches are below. We have experience of a tree whose roots are upward: if one stands on the bank of a river or any reservoir of water, he can see that the trees reflected in the water are upside down. The branches go downward and the roots upward. Similarly, this material world is a reflection of the spiritual world. The material world is but a shadow of reality. In the shadow there is no reality or substantiality, but from the shadow we can understand that there are substance and reality. In the desert there is no water, but the mirage suggests that there is such a thing as water. In the material world there is no water, there is no happiness, but the real water of actual happiness is there in the spiritual world.
Hare Krishna
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